Hvilken software for 3D animasjon?

I animasjonsfilmens gullalder for mange tiår tilbake, tegnet de store pionerene som Walt Disney og Frank Thomas alle sine animasjoner for hånd. De tegnet rett og slett på papir, og tegningene ble så overført til celluloid og malt før de ble filmet. Dette var en vellykket formel som ga oss mange av de legendariske animasjonsfilmene vi kjenner den dag i dag. Å lære mer om Walt Disneys liv er en god begynnelse for å forstå hvordan tegnefilmen som sjanger ble utviklet og fikk sitt gjennombrudd.

I dag bruker man ulike typer programvare for å produsere både den gamle typen tegnet animasjon og den nye datagenererte animasjonen. Bruken av datateknologi har gitt et hav av nye muligheter, selv om de underliggende prinsippene på mange måter er de samme som før. Teknologi kan jo aldri bli noe substitutt for kreativitet og idérikdom.

Mange som driver med animasjon den dag i dag foretrekker å tegne for hånd. Tegningene blir så skannet inn i et software program. Det finnes også noen svært kostbare programmer som gjør det mulig for deg å tegne direkte på skjermen. Mange bruker også det som kalles en Wacom Tablet. Med denne typen håndtegnede figurer er det selvfølgelig alltid snakk om animasjon i 2D.

En annen type animasjon som kanskje er best kjent fra barne-TV er det som med et engelsk begrep gjerne omtales som “stop motion”. Her er tegningen helt lagt til side, og man jobber med figurer i 3D. Tradisjonelt har de ofte vært laget av leire eller plastelina, men etter hvert også av plast. Den nye teknologien som gjerne kalles 3D printing gjør det lettere å lage slike skreddersydde figurer og gjenstander. For å få liv i disse gjenstandene må man møysommelig flytte på dem, og ta bilde i hver enkelt positur. Selv om noe av dette etter hvert kan gjøres av roboter, er det aller meste håndarbeid. Dette er ekstremt arbeidskrevende, men i prinsippet trenger man ingen software for denne typen animasjon.

Innenfor moderne, datagenerert 3D animasjon bruker man alltid datamaskiner og programvare for å lage et produkt. Alt blir modellert inne i programvaren. Den første filmen som gjorde det på denne måten var klassikeren Toy Story fra 1995. Andre filmer kombinerer datagenerert animasjon med tradisjonell, håndtegnet animasjon.

Den vanligste programvaren for animasjon heter Maya. Dette er et svært godt og fleksibelt verktøy, men også såpass komplekst at det tar en god stund å bli god på det, for ikke å snakke om å ta “svart belte” som de profesjonelle innenfor faget. Her er det viktig å ta tiden til hjelp, la seg overraske underveis, og ikke bli frustrert. Det går an å lære seg det på egen hånd, men da er det helt nødvendig at du enten får hjelp av noen du kjenner eller følger videoene på nett nøye. Vær obs på at dette er både dyrt og innviklet for en nybegynner.

Et enklere alternativ er 3DS Max. Mens Maya foretrekkes av filmindustrien, er Max mye brukt i spill. Det finnes imidlertid også filmer som er produsert utelukkende med bruk av Max. Et enda mer spillorientert alternativ er Softimage.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *