Frilanser innen animasjon

For mange som tar utdanning innen animasjon, er den naturlige karriereveien å gå inn å jobbe i et spillselskap, reklamebyrå, eller lignende. Men for andre, mer selvstendige sjeler som er villige til å ta litt risiko for å få mer fleksibilitet og spillerom er frilansing et godt alternativ.

Som frilanser jobber du på egen hånd, og får arbeidsoppgaver og kontrakter fra oppdragsgivere. Dermed blir du din egen leder og din egen lønns- og personalavdeling, noe som kan være krevende både for unge og urutinerte og de som har mer erfaring. På den annen side får man stor frihet, som man selvfølgelig må utnytte på en god måte for å gjøre virksomheten bærekraftig på lang sikt.

Hovedverktøyet til en frilans animatør er nødvendigvis datamaskinen. Det kreves en kraftig maskin med ganske ekstreme egenskaper, for å lage 3D animasjon som er detaljert og sofistikert krever mye av prosessoren og minnet i maskinen. I tillegg har man gjerne to eller flere skjermer for å gjøre ting enklere, gjerne ganske store skjermer slik at man får et klart inntrykk av hva man holder på med. Dette koster selvfølgelig en god del, men den gode nyheten som selvstendig næringsdrivende er at du får trekke fra slike utgifter på skatten.

De programmene man jobber mest med som frilans animatør er software som Maya, 3DS Max, Softimage og Photoshop. Mange frilansere er selv svært kompetente programmerere, og kan lage egne programmer som de bruker til oppgaver som må gjøres på en bestemt måte ofte. I tillegg trenger man en del spesialutstyr, litt avhengig av akkurat hva slags animasjon det er man driver med.

Selv om mange tror at animasjon først og fremst handler om grafisk utforming, er realiteten at svært mye av prosessen handler om planlegging og forberedelser. Man må gjøre grundig research på de prosjektene man har inne, og prøve å finne inspirasjon i eget liv, i naturen, kunsten, eller dagens populærkultur. Til dette kan det være nyttig å ha et anselig bibliotek og en stor samling av profesjonelle fotografier, samtidig som man også har tilgang til å gå ut og vandre i skogen eller i storbyjungelen. Sosiale scener kan man studere overalt der det finnes mennesker. Dette er selve grunnlaget for kvalitet i håndverket. Samtidig som man planlegger godt, må man selvfølgelig være forberedt på å improvisere underveis dersom det dukker opp nye ideer eller man tvinges til å tekkes klienten på en bestemt måte.

Det er ganske viktig at man i størst mulig grad jobber med klienter man er på bølgelengde med og tar prosjekter man virkelig er interessert i. Selvfølgelig blir dette enklere over tid; som helt fersk animatør må man heller være forberedt på å ta det man får. Likevel er det viktig at man også i oppstartfasen beveger seg i riktig retning, slik at man ikke går lei.

Det er bare tiden som kan vise om det å være frilanser er det rette for deg, og om det bærer seg økonomisk og sosialt. Skulle du få lyst til å jobbe i team igjen, må du kanskje krype til korset og ta en vanlig jobb.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *